dinsdag 29 oktober 2013

29 oktober 2013 - Boom wordt hond

Leo lost, heel voorzichtig,
de zojuist gearriveerde
hond.
Als dierenliefhebber begrijp ik heel goed waar die behoefte, om je je huisdier te vereeuwigen, vandaan komt. Toen mijn eerste hond dood ging, kreeg ik van mijn ouders een press-papier met daarin een lasergravure van de overleden Loeki. Een mooi gebaar en een blijvende herinnering. Minder voor de hand liggend misschien is een kunstwerk van hout, gemaakt door een zogenaamde kettingzaag artiest. Toch zien wij er in ons vak regelmatig één voorbij komen. Uilen, roofvogels, beren, indianen, noem maar op. Zo'n massief houten gebeuren komt meestal buiten te staan, in weer en wind. Wil je er enkele jaren plezier van hebben dan is het laten impregneren een goede keuze. Vandaag is er een hond gebracht.
Ook deze hond is met een kettingzaag gemaakt en wel uit een dode walnotenboom die in de tuin van de opdrachtgever stond. Hij is gemaakt met zijn neus in de lucht want de boom was niet dik genoeg om zijn gehele snuit er horizontaal op te zetten, vertelt de eigenaar mij. Na een beetje doorvragen kom ik er ook achter dat dit geen herinnering is aan een overleden huisdier. Het gezin is namelijk in blijde verwachting van een Rodesian Ridge Back pup. Dat is weer eens een andere insteek.