maandag 2 december 2013

2 december 2013 - 4 ontbijtjes

Toch een prijskaartje
geprikt op de foto
van Trinke van Dam.
We hadden de vraag al eerder gehad maar nu het artikel in het AD heeft gestaan, worden wij vandaag weer diverse malen gebeld of ons boek te koop is. Te koop??! Tjonge.... wat moeten wij met die vraag? Het is natuurlijk een beperkte oplage en uiteindelijk heeft het boek ook veel geld gekost maar kunnen, of moeten, we hier dan geld voor vragen? Als ik de eerste vragen wegwimpel met: "Joh, je kunt er best één krijgen", hoor ik dat men dat niet wil of dat niet prettig vindt. Men voelt zich bezwaard, zo iets. Ik snap dat ook wel. Even speel ik met de gedachte om er een experimentje van "waardebepaling achteraf" op los te laten maar dat is misschien weer een brug te ver. Dus we besluiten er uiteindelijk toch een prijskaartje op te plakken, een artikelnummer aan te hangen en het boek in de winkel te koop aan te bieden. Op de ene of andere manier merk ik dat ik het (vragen van geld voor het boek) toch probeer te vergoelijken, ....=>


....dus heb ik er wat op gevonden. Al jaren lang starten wij na de Kerstsluiting met een Nieuwjaarsontbijt. Dan zijn we even met het hele team compleet bij het opstarten van de eerste werkdag van het nieuwe jaar en kunnen we elkaar allemaal, tegelijkertijd, een gelukkig nieuwjaar wensen. Gisteren kwam dat ter sprake. Of we, gezien de kostenbesparingen die we doorgevoerd hebben, wél het traditionele Nieuwjaarsontbijt door zouden laten gaan. Ja, denk ik dan, als dát niet meer kan, dan kunnen we net zo goed stoppen. Maar dat geldt voor heel veel van die kostenpostjes. In deze tijd zijn het toch echt alle kleine beetjes die helpen dus dat we dit op tafel brengen, is niet heel raar. Het ontbijt gaat door maar ik heb er wel wat bij verzonnen. Ik roep bij ieder verkocht boek: "Wij hebben weer voor één persoon een Nieuwjaarsontbijt terugverdiend! De huidige stand vandaag is: 4 ontbijtjes!