donderdag 19 december 2013

19 december 2013 - Azijnzeikers

Uit 365 dagen van
David de Kock
Vorige week vroeg iemand op de zaak aan mij: “Hebben jullie een goed jaar gehad?” Ik hoorde mezelf zeggen dat 2013 voor ons een heel slecht jaar was. Ik doelde natuurlijk op de sterk achterblijvende omzet. Misschien heb ik zelfs wel het woord dramatisch gebruikt, om mijn woorden en mijn gevoel voor drama een beetje kracht bij te zetten. Potver….dacht ik later; het was helemaal geen slecht jaar! Waarom zeg ik dat nou? Ik ben toch diegene die zo hard roept dat het bij het ondernemen om de maximalisatie van impact gaat en niet alleen om maximalisatie van winst? Ja, financieel was het verliesgevend en dat is voor een onderneming geen gezonde situatie. Anderzijds hebben wij ook bewuste keuzes gemaakt en goed overdacht welk verlies we konden hebben en de daarbij behorende scenario’s besproken. Maar als we het over impact hebben, dan zijn er het afgelopen jaar ontelbare momenten geweest waar ik alsnog een hele diepe buiging uit dankbaarheid voor maak. En ik weet zeker dat dit voor Goris, en veel van mijn collega’s hier, ook geldt. Waarom laat ik me dan toch uitnodigen om te klagen? ......=>

Ik heb er zelf altijd zo’n hekel aan, mensen die altijd klagen, de zogenaamde azijnzeikers. Vinden dat het glas half vol of half leeg is, is toch echt een keuze. Ook al ben ik uiterst serieus van aard toch ben ik, net als Goris overigens, meer een het glas is half vol type. Diezelfde week krijg ik een andere vraag en ik besloot eerst goed na te denken en dan pas te antwoorden. Een goede vriendin van mij moest ter voorbereiding op een training de vraag beantwoorden “Wat is succes voor mij? “. Ze vertelde mij dat ze dat best lastig vond en vroeg wat ik zou antwoorden. Wanneer ben je succesvol? Ik vond het niet zo’n lastige kwestie. Succes zit ‘m voor mij in het geluksgevoel. En zoals Napoleon Hill ooit al zei: ”Geluk is te vinden in het doen, niet louter in het bezitten.” Als ik het allemaal zo eens bekijk, is succes voor mij doen wat ik leuk vind, en dit ook vol kunnen houden. En met volhouden bedoel ik, mentaal en fysiek maar ook de daarvoor benodigde financiële middelen hebben. Geldt dit eigenlijk niet voor ons allemaal? Het is echt niet ingewikkelder dan het plaatje aangeeft. Dus terugkijkend op 2013.....ja, natuurlijk maken wij ons zorgen maar wij hebben dit jaar ook ontzettend veel leuke dingen gedaan én we hebben het tot nu toe vol kunnen houden. Dus nee…..het was zeker geen slecht jaar. Maar om nou te zeggen dat dit een succesvol jaar was……daar ben ik dan net weer een beetje te veel Nederlander voor :-)……