maandag 6 januari 2014

6 januari 2014 - Orthorexia

Wat is een gezond ontbijt?
Het is inmiddels traditie, na de Kerstsluiting met het gehele team starten met een Nieuwjaarsontbijt. Gewoon een eenvoudig buffet, op de balie van de winkel. Wat ook traditie is, is dat de beste wensen veelal hoestend, proestend en snotterend uitgedeeld worden. Een eerste week vrij is afkicken (en vlak de Kerst-stress niet uit) en in de tweede week komt de ontspanning, helaas vaak gepaard met een gevoel van algehele malaise. Waarschijnlijk juist door die ontspanning. Oké, oké en misschien iets meer alcohol, minder beweging en meer eten tijdens de feestdagen. Al met al was de verkoudheid ook mijn deur niet voorbij gegaan. Blijkbaar gedij ik ook beter bij rust, regelmaat en reinheid (lees: gewoon werken.....).
En wat betreft die reinheid ..=>

Nadat ik achteraf de foto van het ontbijt zag, met o.a. broodjes, croissantjes, spekjes, jam en hagelslag e.d., bedacht ik me dat dit ontbijt niet echt heel 2014 was. Niets ten nadelen van de verzorger van ons ontbijt overigens, zeker niet! Hij had van ons, net als voorgaande jaren, de opdracht gekregen een eenvoudig traditioneel ontbijt te verzorgen. En dat was het! Maar ik keek er blijkbaar nu gewoon met een andere blik naar. In 2013 was de snoeppot al van de afdeling verdwenen en hebben we een fruitabonnement genomen. Zelf probeer ik suikers te mijden (wat een ware strijd is) en eet ik bijna geen koolhydraten meer. Omdat ik me daar echt veel beter door voel, had ik op de zaak een artikel uit de Elsevier gekopieerd, over suikers en koolhydraten. Misschien niet door iedereen gewaardeerd maar het had intern toch wat stof doen opwaaien. Kortom, ik bedacht me dat het nieuwjaarsontbijt ook een wat verantwoorder ontbijt had kunnen zijn.

Maar je kunt het natuurlijk ook overdrijven.... Ik heb gelezen dat daar inmiddels een woord voor is: Orthorexia Nervosa....als je dat hebt, ben je té geobsedeerd met gezonde voeding bezig. Nou, dat ben ik niet hoor....daar loop ik nog té vaak voor naar de goed opgeborgen droppot.