dinsdag 22 oktober 2013

22 oktober 2013 - Zwarte Piet wie kent hem niet?

Iris en ik zijn gestart met de
"Sinterklaas" pakketten.
Het is inmiddels traditie. Geen kerstpakket maar wij geven onze trouwe klanten al jaren rond 5 december een Sinterklaascadeau. Compleet met eigen gemaakt rijm waarin we een soort reflectie geven op het afgelopen jaar. Een gedeelte van de voorpret is dan ook het zelf inpakken, en omdat dit vaak ook erg arbeidsintensief is, beginnen we daar vroeg mee. Vandaag dus... en net nu barst de Zwarte Piet discussie los. Ik besluit de paar honderd net geprinte sinterklaasgedichten, mét Zwarte Piet afbeelding toch in te vouwen. Gelukkig voelen deze Inpak Pieten zich niet gediscrimineerd en achtergesteld, bovendien zijn zij blond en zien zij erg wit van alle inspanningen want het is best een klus.
Toch volg ik de Zwarte Piet discussie met belangstelling. Ook Man bijt Hond besteed er vandaag volop aandacht aan en ik vraag me verbaast af waarom een mijnheer uit Ghana, die ooit op zoek ging naar het beloofde land, en nu werkzaam is als bodyguard bij grote evenementen, zo'n pleidooi houdt. Hij voelt zich achtergesteld en gediscrimineerd. Dit is blijkbaar niet wat Nederland hem ooit beloofd heeft. Ook de Elsevier wijdt er meerdere pagina's aan en daar lees ik dan ook dat dit geen "nieuws" is en al vanaf de begin jaren 60 een jaarlijks terugkerende discussie. Net zoals dat met zoveel zaken gaat, je kunt het van meerdere kanten belichten. Laat ik me er maar niet in mengen...