woensdag 27 november 2013

27 november 2013 - Geurherinnering

Een geurherinnering aan
Van der Sijde Hout
Gisterenavond las ik een stukje over geur in het nieuwe Elsevier blad, Juist. In het artikel vertellen een topkok, zangeres, psycholoog, geurexpert en een schrijver welke geur de meeste indruk op hen maakt. Ruud Deijkers die dit artikel geschreven heeft, legt aan de hand van deze zes portretten uit dat onze neus een tijdmachine is. Geur komt via de zintuigcellen boven in onze neus en die staan vrijwel direct in contact met een uitstulpsel van de oudste delen van onze hersenen. Deze delen zijn verantwoordelijk voor emoties en de opslag van herinneringen. Ik vond het een interessant stuk omdat ik de afgelopen tijd gemerkt heb dat veel van mijn dorpsgenoten een geurherinnering hebben aan Van der Sijde Hout.


Zelf herinner ik me dat ons wasgoed vroeger licht naar gecreosoteerd hout rook. Dat had ik zelf niet door maar daar werd ik, bij logeerpartijen, wel eens op gewezen. Wij wisten niet beter want wij woonden tegenover het bedrijf en de was werd buiten aan de waslijn gedroogd. Bij mijn leeftijd-dorpsgenoten (en jonger) merk ik dat de reacties over de geur mild zijn. De geur van het gecreosoteerde hout en de herinnering aan onze creosoteerfabriek in de jaren 60 en 70, gaan vaak gepaard met jeugdherinneringen aan bijvoorbeeld het schaatsen of roeien op de Strijense Haven. En hoe handig het was om te weten dat, als de bedrijfsfluit van Van der Sijde ging, je naar huis moest om te eten. Maar er is ook nog een generatie dorpsgenoten waar de geur van creosootolie nog een ander laadje aan herinneringen opentrekt, namelijk de grote krantenkoppen over geluids- en stankoverlast en andere milieuproblemen bij Van der Sijde.

Ik maak uit het artikel op dat van de vijf menselijke zintuigen de reukzin het meest raadselachtige is, en die geur krijgt dus gewoon een plaatsje op je harde schijf. Zelfs al had Van der Sijde vanaf de jaren 80 alleen nog maar heerlijk geurende appeltaarten gebakken, het had niets uitgemaakt. Hét moment dat iemand weer creosootolie ruikt, kan hij of zij toch weer overvallen worden door emoties en gebeurtenissen van de oude locatie van Van der Sijde. Bijzonder eigenlijk....