donderdag 7 november 2013

7 november 2013 - Liesslagader

Peter is vandaag met
Miranda naar de
herhaling BHV.
Vandaag zijn Peter en Miranda naar hun jaarlijkse herhalingsdag van de opleiding Bedrijfshulpverlening. Zelf ga ik iedere twee jaar naar de herhaling van EHBO maar eerlijk gezegd zit ik er altijd tegen aan te hikken. Zo'n herhaling is dan drie dagen (één dag per week, drie weken lang) en ik vind natuurlijk dat ik het daar eigenlijk te druk voor heb. Die eerste dag is altijd even wennen. Wie zitten er in zo'n groep en hoe hoog is het niveau. Met niveau bedoel ik dan de sfeer die plots kan ontstaan als de instructeur vraagt bij elkaar een liesslagader dicht te drukken. Het woord schaambeen bij de uitleg, is voor sommigen al een reden om zich weer geheel in de kleedkamers van de middelbare school te wanen. Heel bijzonder....
De vraag of iedereen zijn of haar sokken uit wil trekken om een drukverband te oefenen, vind ik om hele andere redenen weer een zorgwekkende. Gelukkig proberen het altijd zo te plannen dat Sjanie en ik samen gaan. Gedeelde smart is tenslotte halve smart. Los daarvan, ik vind de deelname noodzakelijk en nuttig. Het is altijd te hopen dat er tijdens het werk niets gebeurt maar als het wel zo is en je moet dan je bedrijfsnoodplan eerst afstoffen, dan ben je meestal mooi te laat. Sinds een paar jaar hebben wij ook een AED in de winkel hangen. Ook dat wordt geoefend tijdens deze herhalingsdagen.