vrijdag 31 oktober 2014

31 oktober 2014 - Neem de Tijd!

Ik heb sinds kort weer een nieuw motto...."Tussen nu en morgen ligt nog een hele tijd".  Het is een uitspraak van Goethe en ik zag 'm het op een kaartje in de Flow. Aangezien ik, als een door de wol geverfde ex-multitasker, behoorlijke neigingen tot piekeren heb (over al die 100.000 dingen die ik denk nog te moeten doen tussen nu en nu) spreek ik deze zin inmiddels meerdere keren per dag uit, als een soort mantra. Ik word er echt rustiger van.....

Tijd is sowieso iets waar we een chronisch gebrek aan hebben. In diezelfde Flow (hét tijdschrift zonder haast) las ik een artikel over handelen in tijd in plaats van geld. Op Hourtopia.com kun je een toekomstig uur kopen en daarvoor in de plaats krijg je een speciaal Hourtopia bankbiljet en een officieel tijdsdocument. Maar je kunt ook een uur in het verleden kopen. Een uur dat voor jou heel belangrijk is geweest en je zo kunt koesteren. Je kunt het document ook cadeau geven, als je bijvoorbeeld zo'n speciaal moment met iemand gedeeld hebt. Blijkbaar zijn er veel mensen die het gevoel hebben dat ze tijd verloren hebben want de website wordt druk bezocht. Toch grappig als je je bedenkt dat tijd misschien wel het enige is waar juist iedereen gratis over kan beschikken. We doen vaak alsof tijd ons overkomt maar niets is minder waar, leert Hourtopia ons. De oude Grieken hadden twee tijdsvormen; chronis en kairos. Chronos staat voor chronolische meetbare tijd, kairos voor een onmisbare en intense tijd. Chronos gaat alleen over kwantiteit. En zo ben ik ook opgegroeid en opgevoed; leer te multitasken en verlies geen tijd!! Altijd je handen laten wapperen, en zo efficiënt mogelijk met je beschikbare tijd omgaan. Inmiddels heb ik wel geleerd dat de tijdsvorm kairos, wat gaat over kwaliteit, mij beter past. Ik word daar gelukkiger van en het lukt mij juist beter om met onverwachte situaties om te gaan door juist niet te multitasken maar bewust tijd (vrij) te maken. Zoals in situaties waarbij al het andere ineens moet wijken, zoals het moment dat mijn moeder door een herseninfarct getroffen werd, enige weken geleden. Vroeger voelde ik me trots als het me lukte alle ballen tegelijkertijd in de lucht te houden maar ik was met regelmaat zó overprikkeld dat ik letterlijk onder moest duiken om weer tot mezelf te komen. Nu koester ik de momenten, de bewuste tijd, zelfs al betekent dat dat ik me helemaal moet onderdompelen in mijn angst of verdriet. Ik weet inmiddels dat ik mezelf daarin niet verlies, althans niet lang. Het lukt me juist beter, na dat moment met 100% aandacht doorleefd en doorvoeld te hebben, weer tijd te maken voor andere zaken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.