donderdag 14 november 2013

14 november 2013 - Creativiteit kent geen tijd

Lies en Miranda maken
twee demo tuinschermen.
Het is een goed teken dat er niet alle dagen ruimte is voor wat crea-bea, zoals ik dat dan noem. Dat betekent dat er nog volop werk is. Orderpikken, voorraadbeheer en productieactiviteiten. De dagen zijn redelijk goed gevuld. Toch jeuken de handen van Miranda om wat nieuwe tuinschermen te maken die zij aan haar collega's kan presenteren tijdens het volgende verkoopoverleg. Inmiddels hebben wij wel geleerd dat als je een nieuw product of toepassing wilt introduceren, je het eerst intern "verkocht" moet krijgen want als je collega's er geen brood in zien, dan zullen zij het ook niet als mogelijkheid voorleggen aan de klant.
Zo is menig nieuw product al met stille trom van het toneel verdwenen. En voor diegene die er juist zo enthousiast over is, is dat uiterst frustrerend. Iedereen moet er achter staan, anders krijgt het gewoonweg geen kans. Vandaag is dus tijd "gemaakt" voor wat extra creativiteit. Samen met Lies maakt Miranda twee nieuwe modellen. Een andere reden is ook dat er plannen zijn om de tuin bij de winkel opnieuw in te richten. Gelukkig ontbreekt daar op dit moment ook de tijd voor. De inspiratietuin is dit voorjaar een succes geweest en dat vraagt om een vervolg. De tuin bij de winkel is gedateerd en veel producten zijn vergrijsd. De inspiratietuin heeft als doel onze klant te helpen meer out of the box te denken. Er is gewerkt met onze producten maar het eindresultaat vind je hier niet standaard in de stelling. Bij de winkel echter, moet de tuin ondersteunend zijn aan de winkel en juist wél de standaard materialen laten zien. Klanten willen het materiaal toch altijd even voelen en zien omdat dit meer spreekt dan een plaatje op de computer of uit een folder. Miranda heeft inmiddels al menig uur aan tekenwerk besteed voor deze voortuin. Natuurlijk hoopt zij ook dat haar nieuwe schermen goed ontvangen worden en daar een plekje zullen krijgen. Toch blijft de tuinschermenlijn bij ons een eeuwig durende discussie. De vraag blijft. Waar ligt onze toegevoegde waarde en wat is ons onderscheidend vermogen? Op iedere hoek van de straat vind je inmiddels, voor veel lagere prijzen, de meest exotische varianten. Om maar niet te spreken wat er online allemaal verkrijgbaar is, vaak voor heel, heel weinig geld.