woensdag 20 november 2013

20 november 2013 - Zelfwaardering

Man (and woman)
with a mission.
Een groot deel van de dag met Goris in de auto gezeten en hier en daar gesprekken gevoerd. Nuttig en noodzakelijk om samen even van de zaak weg te zijn. De middag afgesloten met een bezoek aan de zussen van Pa, die bij elkaar waren op een verjaardag van één van hen. Even dat moment gepakt om ook de dochters van opa een jubileumboek te overhandigen. De eerste reacties komen nu op gang. Zaterdag was er natuurlijk alleen even gelegenheid tot bladeren, inmiddels hebben ze ook al wat tekst tot zich genomen. Ik wilde het niet toegeven maar nu het boek daadwerkelijk de wereld in gaat, vind ik best spannend.
Als je al zo veeleisend voor jezelf bent en über kritisch op je eigen werk maakt het bijna niet uit hoe er gereageerd wordt. Iedere reactie is dan spannend en een compliment krijgen is bijna net zo lastig als kritiek ontvangen. Het is ook wel typisch Nederlands, denk ik, om eerst overal de kritische noot overheen te gooien.  De moraal van het verhaal? Mijn levensopdracht is het opkrikken van mijn zelfwaardering en niet te rekenen op validatie door anderen. En omgekeerd? Ik ben blij dat ik zelf inmiddels geleerd heb om gewoon tegen iemand te kunnen zeggen: "Dat heb je goed gedaan!"