maandag 28 oktober 2013

28 oktober 2013 - Weertje mijnheertje!

Frank wordt opgepiept
voor stormschade en
snelt weg op zijn fiets.
Code Rood, Oranje of Paars? Ik weet het niet meer. In ieder geval geven ze bij het KNMI, sinds gisterenavond al, verontrustende berichten. Er komt storm, flinke storm en we worden geadviseerd met een zak over ons hoofd onder het bed te gaan zitten. Bij wijze van spreken dan.... Een aantal weken ervoor had ik een droom over een tsunami aan de Buitendijk en ik trof mijn paarden, meer dood dan levend, tussen de brokstukken van de stal aan. Bizarre droom (een ware nachtmerrie) maar ik ben er niet gerust op. Goris heeft een condoleance, Jos verdedigt het Van der Sijde fort en ik bewaak met samengeknepen billen thuis de dijk. En het is inderdaad behoorlijk onstuimig. Achteraf blijkt dat wij, in tegenstelling tot plekken elders in het land, er goed van af gekomen zijn.
Wat de foto betreft. Jarenlang hadden wij twee brandweermannen die tijdens het werk opgepiept konden worden. Johan vond het qua lijf en leden te zwaar worden en heeft inmiddels zijn brandweerhelm neergelegd. Frank is echter nog letterlijk vol vuur en een actieve spuitgast. Op een dag als vandaag wordt hij meerdere malen opgepiept om bijvoorbeeld omgewaaide bomen van wegen te halen of bij andere windschade te helpen. Met een sprintje naar zijn fiets, die recht voor het kantoor in het fietsenhok staat, moet het hem lukken om ruim binnen de afgesproken tijd in de brandweerkazerne te zijn. En het lukt hem....